„Inteligentní dopravní infrastruktura – telematika 2009“
11.11.2009 07:08
Úvod konference „Inteligentní dopravní infrastruktura – telematika 2009“
Ostrava, 15.října 2009
Ing. Ivo Vykydal, náměstek ministra dopravy
Vážený pane profesore, dámy a pánové,
potkáváme se na osmé konferenci INTELIGENTNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA – TELEMATIKA 2009 v Ostravě, abychom se navzájem podělili o nové zkušenosti, poznatky a záměry, které spatřily světlo za rok a půl od sedmé konference konané vloni v dubnu v Plzni. Jednou z novinek uplynulého období je jméno ministra dopravy. Pan ministr Gustáv Slamečka nad touto konferencí převzal záštitu, ale z důvodu jiného pracovního vytížení se jí osobně nemůže zúčastnit, a proto Vám všem – mým prostřednictvím – posílá mnoho pozdravů a přání úspěšného a přínosného jednání.
Dámy a pánové, Vaše účast zde je nejlepším důkazem toho, že si velmi dobře uvědomujeme, jak jsou informační technologie související s dopravní infrastrukturou důležité. Dovolte mi alespoň pár slov úvodem.
Doprava je jedním z klíčových nástrojů, které podporují existenci hned dvou základních pilířů evropské hospodářské spolupráce. Volný pohyb zboží, služeb, osob a kapitálu je sice chápán především jako stav bez zbytečných celních, daňových a jiných administrativních bariér, ale i kdyby byla všechna cla a víza odstraněna, volný pohyb zboží a osob by bez dopravy prostě nebyl možný. Doprava je klíčovým servisním oborem, bez něhož si téměř žádnou spolupráci nedovedu představit.
Aby doprava mohla plnit úkoly vyplývající z tohoto svého postavení, musí být schopna pojmout požadované objemy přepravních výkonů a dopravit zboží a osoby na správné místo, včas, za příznivé ceny, s co nejmenšími dopady na životní prostředí a dostatečně bezpečně.
Rozšíření kapacity stávajících dopravních sítí je samozřejmě do jisté míry možné jejich zahušťováním, což však naráží a stále více bude narážet na limity plynoucí z ochrany životního prostředí a z protichůdných oprávněných zájmů místních komunit v okolí zamýšlených komunikací, o limitech finančního charakteru ani nemluvě. Zvyšování rozsahu dopravních sítí prostě není donekonečna možné a ani žádoucí, a proto je třeba soustředit se na zvyšování kapacity a prostupnosti sítí existujících. Je zřejmé, že takové zajištění efektivnosti, spolehlivosti, ekologičnosti a bezpečnosti je založeno na budování inteligentních dopravních systémů, služeb na bázi informačních a komunikačních technologií, které z betonové nebo asfaltové čáry přes krajinu udělají moderní dopravní tepnu.
Tento trend si jasně uvědomuje i samotná Evropská unie a problematice inteligentních dopravních systémů a sužeb se dlouhodobě věnuje. Stejně jako Česká republika. Ministerstvo dopravy vnímá tuto problematiku velmi intenzivně, a proto se snaží zvýšit podíl telematiky na řízení a zabezpečení dopravních a přepravních procesů celým komplexem opatření tak, aby postupné zavádění telematických systémů nezaostávalo za potřebami dynamicky se rozvíjejícího dopravního trhu.
Máme proto své dobré důvody – jakékoli zvýšení efektivity, spolehlivosti, ekologičnosti a bezpečnosti dopravy má přímo měřitelné celospolečenské ekonomické přínosy. Je například dávno známým faktem, že škody u nehod, při kterých zemřeli lidé, se v průměru pohybují kolem deseti milionů na jednu nehodu, i když z větší části jde o nepřímé náklady, například o nutné sociální výdaje. U nehod s těžkým zraněním se ekonomická ztráta vyšplhala v průměru na více než tři miliony korun. Ale i u nehod, při nichž se nikdo nezranil, se škoda v průměru pohybuje kolem sta tisíc korun na osobu. Celospolečenské ekonomické dopady tak každoročně dosahují hodnot v desítkách miliard korun, a proto jsou efektivita, spolehlivost, ekologičnost a bezpečnost dopravy hodnotami, do kterých je vhodné a potřebné investovat.
Z toho důvodu existuje celá řada iniciativ Ministerstva dopravy v oblasti inteligentních dopravních systémů a služeb, počínaje výzkumným programem Ministerstva dopravy na léta 2007-2011, který je tak nástrojem pro realizaci dopravní politiky přijaté vládou v roce 2005, přes pilotní projekt automatického tísňového volání vycházejícího z vozidla eCall, postupující instalace zařízení pro provozní informace na českých dálnicích a komplexní projekt Národního dopravního informačního a řídícího centra, které má své sídlo právě tady v Ostravě a které je skutečným mozkem Jednotného systému dopravních informací pro Českou republiky.
Dovolte mi v té souvislosti poslední poznámku, a to že v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který schválila vláda a který začíná projednávat Poslanecká sněmovna, je pro příští rok na telematiku vyčleněno – nepočítaje v to náklady na provoz a rozšiřování mýtného systému – skoro 300 milionů korun na běžné a miliarda korun na kapitálové výdaje.
Dámy a pánové, na závěr mi dovolte, abych se i já osobně připojil k přání, které jsem vám na počátku tlumočil od pana ministra Slamečky, totiž aby naše dnešní jednání bylo úspěšné a přínosné. Ať naše komunikace proměníme v moderní dopravní tepny!
Děkuji za pozornost.
———
Zpět